torstai 8. marraskuuta 2012

Eroon jenkkakahvoista!

Moni tuskailee jenkkakahvojen kanssa eikä urakka ole omalta osaltanikaan vielä aivan maalissa. Mutta tohtinen ottaa aiheen kuitenkin jo tässä vaiheessa esille, sillä onhan senttejä karissut navan kohdalta jo kymmenen :D

Omien kokemusteni lisäksi tukeudun postauksessani mm. uusimman Fitin juttuun ”Kurvi väärässä paikassa”.

Moni toivoisi, että tässä jutussa paljastettaisiin taikatemppuja, joilla jenkkakahvoista pääsisi eroon muutamassa viikossa ja mieluiten vielä ilman vaivannäköä. Valitettavasti sellaisia hokkuspokkustemppuja ei ole kuitenkaan olemassa. Eli unohda kaikki naistenlehdistä lukemasi ”eroon jenkkakahvoista neljässä viikossa” –tyyppiset lupaukset.

Kuten Fitin jutussakin muistutetaan, jenkkakahvat ovat rasvaa ja rasva palaa vain sitkeällä treenillä ja ennen kaikkea syömällä oikein. Liikkumisella kulutetut kalorimäärät ovat loppupelissä verrattain alhaisia, joten kaikki kulminoituu oikeaan ruokavalioon. Nälissään ei tarvitse (eikä pidäkään olla!), vaan syömällä säännöllisesti kasvis- ja proteiinipainotteista ruokaa energiankulutus on mahdollista pitää useamman kuukaudenkin lievästi miinusmerkkisenä (eli energiansaanti alle kulutuksen) ilman, että tarvitsisi tuntea varsinaisesti laihduttavansa. Ja tätä useimpien (normaalipainoistenkin) kohdalla vaaditaan, mikäli mielii jenkkakahvoistaan eroon.  Fittiä lainaten: rasvaprosenttia on yksinkertaisesti hilattava pienemmäksi.

Entäs sitten ne kylkitaivutukset salilla, kannattaako niitä tehdä? Ehdottomasti! Mutta ei siksi, ettäkö niillä olisi mitään tekemistä jenkkakahvojen polttamisen kanssa. Rasvaa ei voi polttaa paikallisesti. Piste. Okei, jostain olen lukenut, että PIENTÄ aineenvaihdunnan kiihtymistä voidaan havaita treenattavalla alueella, mutta sen merkitys on olematon. Mutta sivutaivutukset vahvistavat neliskulmaista lannelihasta ja vinoja vatsalihaksia. Ja siinä vaiheessa kun olet päässyt eroon jenkkakahvoista, on pömppövatsasikin sulanut kokonaan pois, jolloin on mahtavaa, että alta paljastuu kiinteä keskivartalo!


Kuva: www.ReasonsToBeFit.tumblr.com


Olen lukenut naistenlehdistä varoituksia siitä, miten kylkitaivutus voi jopa LEVENTÄÄ vatsanseutua lihasten kasvaessa. Tämä on ainakin omien kokemuksieni mukaan puppua. Olen tehnyt kylkiä suurillakin painoilla useamman kuukauden enkä ole huomannut kyseisten lihasten ainakaan vielä kasvaneen.

Kirjoitin muutama viikko takaperin miten jenkkakahvojeni kohdalta oli sulanut viisi senttiä kahdeksassa viikossa. I know, kuulostaa paljolta. Pakko kuitenkin todeta, että alkuun sentit eivät tosiaan karisseet yhtä nopeasti. Uskon, että tämä johtuu pitkälti siitä, että jenkkakahvojen rasva istuu erittäin tiukassa ja tyypillisesti lähtee sieltä viimeisenä. Eli kärsivällisyyttä vain!

Ai niin, on olemassa tasan tarkalleen yksi nopea apukeino jenkkakahvojen häivyttämiseksi – ei kannata sortua liian tiukkoihin housuihin :)


Tsemppiä!
Riika

2 kommenttia:

  1. Ihan loistava kirjoitus! Jenkkakahvat on ainakin omaan kroppaan hiipineet niin kovin salaa, mutta eivät kyllä hevillä lähde.

    Kylkitaivutusten suhteen olen itse ollut tosi varovainen; haluaisin saada vartaloon tiimalasin muotoa ja jotenkin pelkään, että kylkirutistukset tuhoaisivat tämän. Ohjatuilla tunneilla olen joutunut rutistelmaan muiden joukoissa, mutta salitreenissä niitä välttelen. Voi mua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ihanaa saada palautetta :)

      Juu näin ainakin omalla kohdallani. Lisäksi kaksi varsin arvostettua personal traineria on nyt vahvistanut allekirjoittaneelle tuon myytin kylkiä levittävistä taivutuksista vääräksi.

      Sporttista viikonloppua sinne!
      Riika

      Poista