torstai 2. toukokuuta 2013

Malttakaa pitää välipäivä kuohuvan jälkeen!

Toivottavasti aattoa kuohuvalla juhlistaneet malttoivat ottaa eilen rauhallisesti! Krapulassa sporttailu on nimittäin raskaampaa ja pitkälti hyödyntä, jopa vaarallista.

Ensinnäkin darrassa sydämen syke ja verenpaine ovat normaalia korkeammalla tehden liikunnasta raskaampaa. Alkoholi lisää myös virtsaneritystä ja hidastaa nestetasapainon korjaantumista, joten nestehukan riski humaltuneena tai krapulaisena kasvaa merkittävästi. 

Krapulassa myös verensokeri laskee vieden tehoja sporttailulta. Lisäksi veressä oleva alkoholi saattaa myös hidastaa lihasglykogeenin muodostumista, joten olo voi olla tästäkin syystä salilla vetämätön. Ja harva meistä saa muutenkaan psyykattua itseään heikkovointisena maksimisuorituksiin.

Alkoholi ei tunnetusti myöskään paranna koordinaatiokykyä, tasapainoa ja reaktioaikoja, jolloin loukkaantumisriski kasvaa väistämättä. Myös sydämen rytmihäiriöiden riski kasvaa  merkittävästi paitsi humalassa, etenkin krapulan vaikutuksen alaisena. Joten malttakaahan pitää juhlimisen jälkeen treenitaukoa!

Ainoa suositeltu liikuntamuoto krapulaiselle on kevyt kävely. Meidän osalta ei kyllä jaksettu lähteä eilen edes kävelemään Ullikselle, vaan koomailtiin kotona hyvällä omalla tunnolla :)

Vielä tänäänkin tuntui, että kaikki ajoivat työmatkalla fillarilla ohi ja askel painoi iltalenkillä normaalia enemmän. Rankkaa tämä juhlista toipuminen näin aikuisiällä ;)

Vettä! Kuva täältä

Riika

Lähteet:
Ilander, Borg, jne. 2006: ”Liikuntaravitsemus”
”Alkoholi ja liikunta”
“Saako krapulassa harrastaa liikuntaa?”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti