lauantai 11. toukokuuta 2013

Nälkä hallintaan!

Olipa kiva ilta eilen! Käytiin syömässä ja drinksuilla Ullanlinnassa parin ystäväpariskunnan kanssa. Napsin taas aikamoisen kasan kuvia, joten parhaita paloja tulossa tännekin :)  Bloggariystävääni lainaten, kuvat ovat itseilmaisun keino eli blogin kanssa runsaalla fotaamisella ei ole mitään tekemistä, ehei ;)   Ei mutta oikeastikin, on ihanaa, kun ”tavallisistakin” päivistä jää blogin ansiosta muistoksi kuvamateriaalia. Liian helposti kameraa kuljettaisi muuten mukana vain lomamatkoilla ja merkkipäivinä.

Maanantaina olisi taas seuraava ravitsemustieteiden tentti, joten tenttikirjojen innoittamana ravitsemusaiheinen postaus nälänhallinnasta.

Mitkä ovat teidän keinot hallita kurnivaa vatsaa? Fiksu tietysti suunnittelee ateriavälinsä tarpeeksi tiuhaksi ja yksinkertaisesti syö riittävästi välttääkseen kokonaan tilanteet, joissa murina kuuluu jo vierustoverillekin. On kuitenkin muutamia keinoja, joilla näläntunnetta voi lykätä tuonnemmaksi:

1. Syö proteiinipitoista ruokaa. Kala, siipikarja, vähärasvainen liha ja maitotuotteet, kananmuna sekä pavut pitävät nälän tutkitusti paremmin loitolla kuin hiilihydraattipitoinen ja runsasrasvainen ruoka.

2. Valitse lautaselle energiasisällöltään keveitä, mutta tilavuudeltaan runsaita ruoka-aineita, jotka täyttävät vatsalaukkua. Mielessäsi toivottavasti kirjoititkin tähän jo yhtäläisyysmerkin ja kasvikset. :) Etenkin vihreissä kasviksissa on niukasti energiaa; juureksissa hieman enemmän, mutta niitäkään en lähtisi rajoittamaan, päinvastoin (paitsi perunasta olen itse luopunut kokonaan).

3. Nauti runsaskuituisia ruokia kuten täysjyväviljaa ja kasviksia, sillä ne hidastavat vatsalaukun tyhjenemistä.

4. Juo reilusti vettä! Runsaasti nautitulla vedellä voi olla myönteisiä vaikutuksia myös nälänhallintaan. Vettä kannattaa kokeilla jo ihan senkin takia, että joskus näläntunteen voi sekoittaa janoon.

5. Suosi ruokaisia keittoja. Lue miksi keitot pitävät nälän loitolla pidempään tästä aiemmasta postauksestani.


Itse noudatan näitä kaikkia, etenkin kolmea ensimmäistä. Vedenjuontia välillä paremmalla, välillä huonommalla menestyksellä, sillä se meinaa yksinkertaisesti unohtua *hakee heti ison lasillisen raikasta vettä*. Laittakaahan teidän parhaat vinkit jakoon!


Alla vielä muutama asukuva tältä päivältä. Piipahdettiin Ursulassa salaateilla ja lueskelemassa.

Yksi Helsingin parhaista (ellei the paras) salaatti neljällä täytteellä: tässä tupla-lohi, punasipuli ja feta. Päälle saa halutessaan vielä runsaasti erilaisia siemeniä, krutonkeja sekä paistettua sipulia. Ja kyytipojaksi vaalean sämpylän. Nam.

Tenttilukemiset hieman kärsi kun törmättiin tuttuihin (kivaa!). Eli ei lainkaan vakavaa :)
Kevät!
 
Päivän asu: Paita Mango, aurinkolasit Tiffany & Co., puuterinvärinen nahkatakki Zara, ystävän kirppiskasasta pelastetut farkut Zara sekä uutukainen turkoosi kesäkoru… yllätys yllätys Zara!  


Leppoisaa lauantai-iltaa toivotellen,
Riika

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti